چرا شما به انبارگردانی نیاز دارید؟

چکیده

یکی از زمان‌برترین فعالیت‌هایی که در کار فروشگاهی وجود دارد انبارداری و انبارگردانی می‌باشد. تنها زمانیکه موجودی کالاهای شما محدود باشد، نیازی به انبارگردانی ندارید در غیر این‌صورت نیازمند یک سیستم منظم به منظور کنترل موجودی انبار هستید. انبارگردانی خوب در نهایت منجر به ارائه بهتر‌ خدمات به مشتریان و موفقیت شما می‌شود. مزیت‌های سیستم […]

یکی از زمان‌برترین فعالیت‌هایی که در کار فروشگاهی وجود دارد انبارداری و انبارگردانی می‌باشد. تنها زمانیکه موجودی کالاهای شما محدود باشد، نیازی به انبارگردانی ندارید در غیر این‌صورت نیازمند یک سیستم منظم به منظور کنترل موجودی انبار هستید. انبارگردانی خوب در نهایت منجر به ارائه بهتر‌ خدمات به مشتریان و موفقیت شما می‌شود.

مزیت‌های سیستم انبارگردانی

پیشگیری از سرقت: چگونه بدون یک انبارداری سیستماتیک می‌توانید با اطمینان بگویید موجودی شما توسط مشتری یا کارکنانتان کم نشده؟
خدمات مشتری: شمایید که باید از خالی شدن انبار جلوگیری کنید و تشخیص دهید چه زمان نیاز به افزایش موجودی انبار دارید.
مدیریت مالی: مدیریت مالی و پیش بینی وضعیت سود و زیان تا آخر سال بدون داشتن دیدی شفاف از انبار غیر ممکن است. بنابراین انبارداری سرنخی از وضعیت مالی شماست.
پیگیری محصول: آمار محصولات فروش رفته و فروش نرفته را بگیرید و بدانید کدام محصول کم فروش رفته‌است.

در حال حاضر تعداد زیادی نرم‌افزار برای انبارداری موجود است و اکثر آنها هم ارزان هستند هم امکاناتی از قبیل خواندن بارکد، چاپ فاکتور و ارائه گزارش‌های آماری را به شما ارائه می‌دهند.

همچنین شما می‌توانید از ابزار بانک ‌های اطلاعاتی، همچون نرم‌افزار Microsoft Access استفاده کنید. برنامه‌ بانک‌های اطلاعاتی معمولا هرنوع داده و اطلاعات تشریحی مورد نیاز را برای شما ذخیره می‌کنند اما نیازمند مهارت متوسط به بالایی برای مدیریت آن می‌باشد، همچنین در این مورد طراحی گزارش و تحلیل آماری با شماست.

حال که اهمیت سیستم انبارداری بر شما واضح شد، می‌بایست رویه‌هایی برای مدیریت انبار داشته باشید. کسب دانش در زمینه مدیریت انبار اگر در جهت افزایش سود‌آوری و فروش بیشتر باشد موثر است. برای دست یابی بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • محصولاتی که فروش خوب دارند. در ارتباط با این محصولات نقطه سفارشی برای رسیدن به نقطه سفارش مجدد داشته باشید.
  • محصولاتی که به دلیل فروش کم طولانی مدت در انبار می‌مانند. اگر به فصل پر فروششان نزدیک هستید نگه‌شان دارید در غیر این صورت حراج کنید تا سریع‌تر به نقدینگی تبدیل کنید.
  • محصولاتی که فروششان ناگهانی زیاد شدند. ممکن است بر اساس تغییر قیمت یا فصلی خاص تقاضای محصولی بالا رود. برای اینگونه محصولات کمیت سفارش را بالا ببرید تا پاسخگوی نیاز بازار باشید.
  • انبارگردانی یکی از راه‌های کنترل موجودی پایان دوره است. برای مدیریت مالی فروشگاه انجام انبارگردانی پایان سال امری ضروری است که نباید نادیده گرفته‌شود. این فرآیند در پایان سال مالی که معمولا مساوی با پایان سال تقویمی است، باید انجام شود. برای شروع لیستی از کالاهای موجود در سیستم تهیه می‌کنیم تا شمارش را انجام دهیم. این لیست باید شامل کد کالا، بهای هر کالا، تعداد کالا ثبت شده در انبار به همراه دو ستون شامل تعداد واقعی و جمع کل کالا در انبار باشد. بعد از شمارش، ارزش واقعی کالارا از طریق ضرب قیمت روز در تعداد واقعی می‌توان بدست آورد. سپس جمع این ستون را برای تمام اقلام موجود در انبار انجام دهید.

با سیستم دستی شما باید این کار بصورت کاملاً دستی انجام دهید اما در انبارگردانی سیستمی، نرم افزار خود به تنهایی تفاوت میان تعداد واقعی و تعداد ثبت شده را محاسبه می‌کند که با این مقایسه شما از کاهش سطح موجودی کالا و یا سرقت احتمالی آگاه می‌‎شوید.

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
oldest
جدید ترین ها most voted
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق