بیمه بیکاری چیست؟

چکیده

در این مقاله از حسابدارشو قصد صحبت در مورد این موضوع که بیمه بیکاری چیست؟ را داریم. این نوع بیمه یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضی‌ترین انواع بیمه است که با دریافت آن فرد در زمان بیکاری هم حقوق دریافت خواهد کرد. البته دریافت مبلغ حقوق یا مقرری بیمه بیکاری شرایط و قوانینی دارد و به این […]

در این مقاله از حسابدارشو قصد صحبت در مورد این موضوع که بیمه بیکاری چیست؟ را داریم. این نوع بیمه یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضی‌ترین انواع بیمه است که با دریافت آن فرد در زمان بیکاری هم حقوق دریافت خواهد کرد. البته دریافت مبلغ حقوق یا مقرری بیمه بیکاری شرایط و قوانینی دارد و به این صورت نیست که به همه افراد بیکار شده تعلق بگیرد. با توجه به اینکه هر فرد شاغل و بیمه شده ممکن است در دوره‌ای از کار خود به این بیمه نیاز پیدا کند، آشنایی با شرایط و قوانین دریافت آن برای همه الزامی است. در ادامه با این بیمه پرمتقاضی بیشتر آشنا می‌شوید.

بیمه بیکاری چیست و به کدام نوع از بیمه‌ها گفته می‌شود؟

گاهی اوقات نیروهای کار در اثر تعدیل نیرو، حوادثی مانند سیل، آتش‌سوزی و آسیب دیدگی محل کار و… به طور ناگهانی شغل خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر فرد آماده به کار است اما ارگان یا سازمانی برای جذب او وجود ندارد.

در چنین شرایطی برای جبران مشکلات مالی و کمک به امرار معاش فرد قانون امکان استفاده از حق بیمه بیکاری را برای او فراهم می‌کند. این بیمه به افراد بیمه شده‌ای که به صورت ناگهانی و به دلایل مختلف شغل خود را از دست داده‌اند، تعلق می‌گرد و مطابق آن ماهانه مقرری مشخصی به فرد پرداخت می‌شود.

مشمولین بیمه بیکاری

مطابق قانون کار و قوانین تامین اجتماعی در زمینه حمایت از نیروهای کار، تمام افرادی که در مرکزی دولتی یا غیر دولتی مشغول به کار بوده و به طور ناگهانی و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند، مشمول بیمه بیکاری بوده و مقرری این بیمه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

بازنشستگان، نیروهای از کار افتاده، افرادی که خود را بازخرید می‌کنند، ابتاع خارجی و افرادی که صاحب کسب و کار آزاده بوده و به طور اختیاری بیمه شده‌اند مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهند بود.

این بیمه صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که بدون میل و ایراده کار خود را از دست داده‌اند اما برای ورود به کار بعدی آماده هستند. این موضوع ممکن است به دلایل شخصی کارفرما، بروز حوادثی مانند جنگ، سیل و زلزله یا تغییر محل و ساختار کار به گونه‌ای که فرد قادر به ادامه همکاری با آن شغل نباشد، اتفاق افتاده و در تمام آن‌ها بیمه شده این امکان را دارد که با معرفی خود به سازمان تامین اجتماعی و اداره بیمه، بیمه بیکاری را دریافت کند.(بیمه بیکاری چیست؟)

شرایط دریافت بیمه بیکاری

در صورتی که به هر کدام از دلایل گفته شده در بخش قبل بیکار شده و مشمول دریافت بیمه بیکاری هستید، این امکان را دارید که با در دست داشتن مدارک خود به اداره بیمه شهر خود مراجعه کرده و درخواست پرداخت مقرری بیمه بیکاری داشته باشید. البته این مقرری با شرایطی به فرد تعلق می‌گیرد که جزئیات آن به شرح زیر هستند:

  • اولین شرط دریافت مقرری بیمه بیکاری، سابقه پرداخت بیمه حداقل به میزان 6 ماه است.
  • مشمولین تنها 30 روز فرصت معرفی خود به واحدهای کار و امور اجتماعی، اعلام وضعیت بیکاری و اعلام آمادگی برای ورود به مشاغل مشابه را دارند.
  • در صورتی که فرد به هر دلیل موفق به مراجعه در 30 روز ابتدایی پس از بیکاری نشد، تنها با تشخیص شورای حل اختلاف امکان تمدید این زمان تا 90 روز وجود خواهد داشت.
  • مبلغ بیمه بیکاری بسته به شرایط فرد متفاوت است. در صورتی که فرد متاهل و دارای فرزند باشد معمولا بیشترین میزان مبلغ بیکاری به او تعلق خواهد گرفت.
  • در صورتی که در مدت بیکاری فرد شغلی موقت با حقوق کمتر از بیمه بیکاری دریافت کند، مابقی مقرری از صندوق بیمه بیکاری به او تعلق خواهد گرفت.
  • دریافت مقرری در صورتی امکان‌پذیر است که بیمه شده در کلاس‌های اجباری وزارت کار و رفاه اجتماعی شرکت داشته باشد.

شرایط قطع بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری یک بیمه موقتی است و تا زمانی که فرد شغلی متناسب و معادل با شغل قبلی خود پیدا کند به او تعلق می‌گیرد. بعد از پیدا کردن کار و بستن قرارداد رسمی، بیمه بیکاری قطع شده و از اولین ماه دریافت حقوق دیگر به فرد پرداخت نخواهد شد.

با این حال شرایط دیگری هم وجود دارند که باعث قطع این بیمه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم شرکت در کلاس‌های بعد از بیکاری بدون عذر موجه، استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی و دریافت بیمه بیکاری و عدم پذیرش مشاغلی است که از سمت وزارت کار به او پیشنهاد می‌شوند، اشاره کرد.

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
oldest
جدید ترین ها most voted
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق