حسابداری واردات چگونه انجام می شود؟

چکیده

حسابداری واردات چگونه انجام می شود و چه فرآیندی دارد؟ اگر در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالا با این موضوع درگیر شده یا به تازگی با این اصطلاح روبرو شده‌اید و به هر حال به دنبال جوابی مناسب برای آن می‌گردید. واردات یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در یک کشور است که نقش مهمی […]

حسابداری واردات چگونه انجام می شود و چه فرآیندی دارد؟ اگر در حال مطالعه این مطلب هستید احتمالا با این موضوع درگیر شده یا به تازگی با این اصطلاح روبرو شده‌اید و به هر حال به دنبال جوابی مناسب برای آن می‌گردید. واردات یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در یک کشور است که نقش مهمی در تجارت و اقتصاد کشورها دارد. واردات شامل بخش‌ها و فعالیت‌های مختلفی است و یکی از سخت‌ترین فعالیت‌ها در این مجموعه‌ها، حسابداری آن‌ها است. حسابداری در چنین شرکت‌هایی گاهی از مدیریت آن‌ها هم سخت‌تر می‌شود زیرا این کار نیاز به دقت زیادی دارد. نرخ ارز دائما در حال تغییر است و محاسبه بهای اجناس وارداتی با در نظر گرفتن این تغییرات کار چندان راحتی نیست.

حسابداری واردات چگونه انجام می شود؟

حسابداری واردات یکی از فعالیت‌های مهم در شرکت‌های وارداتی است که نیاز به تخصص، مهارت و دقت دارد. این کار معمولا با چالش‌هایی روبرو است و این چالش‌ها انجام حسابداری در این مجموعه‌ها را سخت می‌کنند. چالش‌های اساسی این شرکت‌ها را می‌توان در دو دسته کلی قرار دارد.

دسته اول از چالش‌هایی که در انجام حسابداری واردات وجود دارند مربوط به تفاوت‌ها و تغییراتی است که دائما در نرخ ارز ایجاد می‌شود. همه شرکت‌های وارداتی که محصولی را از خارج خریداری می‌کنند، نسبت به فروشنده بدهکار می‌شوند و این بدهی بسته به نوع فعالیت شرکت وارداتی به دو صورت پرداخت می‌شود.

بعضی شرکت‌های وارداتی از طرف دولت ارزی با قیمت پایین‌تر دریافت می‌کنند، این ارز که برای خرید کالاهای اساسی به شرکت‌های وارداتی تعلق می‌گیرد از سمت بانک مرکزی به شرکت‌ها پرداخت و از طریق حواله به حساب فروشنده واریز می‌شود. بعضی شرکت‌ها اما این مبلغ را به صورت شخصی و از حساب خود شرکت تامین می‌کنند. کالای وارداتی این شرکت‌ها معمولا جز کالاهای اساسی با حمایت دولت نیست.

تامین ارز شرکت‌ها به صورت شخصی معمولا با استفاده از ححساب ارزی آن شرکت در بانک‌های داخلی انجام شده یا از طریق یک شرکت صادرکننده و طی یک قرارداد تامین و ارز مورد نظر با حواله شرکت واردات به فروشنده پرداخت می‌شود. این موضوع نیاز به حسابداری واردات دارد.

نحوه ثبت حسابداری واردات

نحوه ثبت حسابداری واردات یا زمان ثبت حساب و کتاب در موضوع واردات یکی دیگر از چالش‌هایی است که شرکت‌های وارداتی با آن مواجه هستند. برای ثبت حساب و کتاب خرید انجام شده چند حالت وجود دارد. شرکت‌ها این امکان را دارند که ثبت حساب را در زمان انجام خرید، در زمان دریافت پیش فاکتور خرید یا در زمان دریافت کالا انجام دهند.

طبق قوانین حسابداری در ایران، شرکت‌های وارداتی این امکان را دارند که ثبت حسابداری واردات خود را حتی قبل از انتقال وجه انجام دهند اما این کار باید زمانی انجام شود که فاکتور اصلی برای خرید صادر شده باشد. در واقع تا زمانی که خرید در مرحله پیش فاکتور است نمی‌توان آن را در لیست حسابداری ثبت کرد زیرا احتمال هرگونه تغییری در نرخ نهایی محصول وجود دارد اما فاکتور اصلی به معنی قیمت نهایی و تمام شده محصول است و با استفاده از آن هرگونه ثبتی در حسابداری امکان‌پذیر است.

این موضوع به خصوص برای شرکت‌هایی که ارز مورد نیاز خود را با کمک دولت تامین می‌کنند اهمیت بیشتری دارد. با توجه به اینکه این مجموعه‌ها باید تایید بانک مرکزی را برای دریافت ارز داشته باشند، ثبت هر چه سریع‌تر فاکتور برای آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

نکات مهم در کدینگ حسابداری واردات

تمام کالاهایی که توسط یک شرکت وارداتی خریداری می‌شوند و در فاکتور حسابداری آن شرکت ثبت می‌شوند، کدی دارند که رسیدگی به آن‌ها از طریق آن کد انجام می‌شود. بررسی این کدها یا در اصطلاح کدینگ حسابداری یکی از سخت‌ترین موضوعات برای همه حسابداران است زیرا کوچک‌ترین اشتباه در روند انجام این کار باعث به هم ریختن نظم کل فاکتور می‌شود.

در کدینگ کالاها در حسابداری واردات علاوه بر کالاهایی در انبار شرکت موجود بوده و واردات آن‌ها به طور کامل انجام شده است، کالاهایی که در مسیر واردات هستند هم اهمیت زیادی دارد. این سفارشات در دفتر حسابداری برای پرداخت هزینه ثبت می‌شوند اما ثبت آن‌ها در دارایی‌ها و فاکتور انبار امکان‌پذیر نیست.

مهم‌ترین نکته در کدینگ حسابداری واردات، ثبت کالاها با عنوان صحیح و در بخش درست است. کالاهایی که در مسیر رسیدن به شرکت هستند باید در بخش سفارشات یا اقلام در راه و کالاهای رسیده به شرکت در لیست موجودی انبار ثبت شوند. این موضوع به پرداخت راحت‌تر بدهی‌ها هم کمک می‌کند.

Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق