سنوات چیست؟ آشنایی با یکی از مهم‌ترین حقوق کارکنان

چکیده

سنوات چیست؟ آشنایی با یکی از مهم‌ترین حقوق کارکنان موضوعی است که در این مطلب از حسابدار شو قصد صحبت در مورد آن را داریم. سنوات یکی از مهم‌ترین حقوق و مزایایی است که از سمت کارفرما برای کارگران تعیین می‌شود و در اصطلاح با عنوان حق سنوات شناخته می‌شود. حق سنوات یکی از حقوق […]

سنوات چیست؟ آشنایی با یکی از مهم‌ترین حقوق کارکنان موضوعی است که در این مطلب از حسابدار شو قصد صحبت در مورد آن را داریم. سنوات یکی از مهم‌ترین حقوق و مزایایی است که از سمت کارفرما برای کارگران تعیین می‌شود و در اصطلاح با عنوان حق سنوات شناخته می‌شود. حق سنوات یکی از حقوق اجباری برای کارگران و کارمندان است که کارفرما تحت هر شرایطی ملزم به پرداخت آن است.

سنوات چیست؟

سنوات یکی از حقوق و مزایای کارگران است که پرداخت آن از سمت کارفرما اجباری است. تعیین مبلغ سنوات بر اساس پایه حقوق نیروها است و در اصطلاح سنوات آخر خدمت نام دارد. سنوات مبلغی است که در انتهای کار کارگران به آن‌ها تعلق می‌گیرد. میزان سنوات و مبلغ آن معادل آخرین حقوق دریافتی کارفرما به میزان یک ماه است.

مبلغ سنوات سالانه تعیین می‌شود و بسته به افزایش یا کاهش حقوق فرد در هر سال متفاوت است. در حالت کلی حق سنوات معادل آخرین ماه حقوق دریافتی فرد در هر سال کاری است. به عبارت دیگر سنوات در ازای کار کارگر در هر سال، به میزان یک ماه پرداخته می‌شود.

برای مثال اگر فرد در یک مجموعه 5 سال سابقه کار داشته باشد، سنواتی که در پایان کار به او تعلق خواهد گرفت معادل 5 ماه است که میزان آن به ازای هر سال کار متفاوت است. یکی از موضوعات مهم در مورد حق سنوات پرداخت آن تحت هر شرایطی به کارگر است. حتی اگر کار نیرو از طریق اخراج تمام شده باشد هم کارفرما موظف به پرداخت سنوات به میزان مقرر است.

تفاوت پایه سنوات با حق سنوات

حق سنوات که در اصطلاح حقوقی با عنوان مزایای اتمام کار هم شناخته می‌شود مبلغی است که در زمان اتمام کار و قرارداد کاری کارگر به او پرداخت می‌شود و پرداخت آن بر عهده کارفرما است. کارفرما موظف است که مبلغ سنوات را سالانه محاسبه کرده تا در انتهای قرارداد کارگر مشکلی با پرداخت آن نداشته باشد.

البته کارفرما این امکان را دارد که زمان پرداخت سنوات را شخصا مشخص کند. در حالت کلی بهتر است که کارفرمایان سنوات را با آخرین حقوق پرداختی در سال به نیروهای خود پرداخت کنند اما این امکان هم وجود دارد که سنوات هر سال در حساب کارگر ثبت شده و در نهایت به صورت یک جا به او پرداخت شود.

یکی از موضوعات مهمی که در مورد حق سنوات مطرح است، تفاوت معنایی و قانونی این اصطلاح با پایه سنوات است. بسیاری از افراد این دو اصطلاح را اشتباه می‌گیرند در حالیکه پایه سنوات از هر نظر با حق سنوات متفاوت است. پایه سنوات مبلغی است که به حقوق پایه کارمندان افزوده می‌شود. این مبلغ به کارمندانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند پرداخت شده و مبلغ آن به صورت روزانه محاسبه می‌شود. پایه سنوات در واقع همان مبلغی است که هر سال به حقوق ماهانه کارمندان رسمی برای سال بعد اضافه می‌شود.

چه افرادی شامل دریافت سنوات نمی‌شوند

در ابتدای مطلب سنوات چیست؟ آشنایی با یکی از مهم‌ترین حقوق کارکنان، گفته شد که این حقوق یکی از حقوق ثابت برای کارگران است و کارفرما در هر شرایطی ملزم به پرداخت آن است اما در مواردی ممکن است کارگران سنواتی در ازای کار خود دریافت نکنند. این موضوع تا چند سال پیش امکان‌پذیر بود.

در قانون قبلی سنوات کارفرما این امکان را داشت که به کارگری که کار خود را ترک کرده و زیانی بابت این موضوع به کارفرما وارد کرده باشد، سنوات تعلق نگیرد اما در قانون جدید این موضوع تفاوت دارد. طبق قانون جدید در مورد سنوات، پرداخت مبلغی که به عنوان حق سنوات شناخته می‌شود برای همه کارگران الزامی و اجباری است و حتی در صورت اخراج کارگر هم باید این حق را به او پرداخت کرد.

قانون سنوات

قوانین مختلفی در مورد سنوات وجود دارد که آشنایی با آن‌ها هم برای کارفرما و هم برای کارگران الزامی است. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنوات یک حق قانونی است و پرداخت آن در پایان قرارداد کارگران الزامی است.
  • طبق قانون سنوات پرداخت این مبلغ حتی برای کارگران موقت که سابقه کاری کمتر از یک سال دارند هم الزامی است.
  • طبق قانون کار و ماده 27 آن، کارفرما موظف است در زمان اخراج کارگری در فعالیت خود قصور می‌کند، سنوات را محاسبه و پرداخت کرده و سپس قرارداد را فسخ کند.
  • سنوات برای نیروهای بازنشسته یا از کار افتاده هم محاسبه می‌شود و در زمان بازنشستگی یا بازخرید یکجا پرداخت می شود.
  • کارگرانی که اخراج شده اما سنوات درایفت نمی‌کنند این امکان را دارند که از طریق شورای حل اختلاف برای دریافت حق خود اقدام کنند.
آموزش حسابداری
Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق