مالیات بر حقوق چیست؟

چکیده

مالیات بر حقوق چیست؟ این پرسش یکی از رایج‌ترین سوالات در زمینه مالیات است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مالیات مبلغی است که تنها به دارایی‌های آن‌ها تعلق می‌گیرد و درآمد یا حقوق دریافتی شامل مالیات نمی‌شود، در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است و تمام افراد حقیقی یا حقوقی که دارای شغلی در […]

مالیات بر حقوق چیست؟ این پرسش یکی از رایج‌ترین سوالات در زمینه مالیات است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مالیات مبلغی است که تنها به دارایی‌های آن‌ها تعلق می‌گیرد و درآمد یا حقوق دریافتی شامل مالیات نمی‌شود، در حالیکه این تصور کاملا اشتباه است و تمام افراد حقیقی یا حقوقی که دارای شغلی در کشور باشند و از این شغل درآمد کسب کنند، موظف به پرداخت مالیات هستند. در این مطلب از حسابدار شو قصد صحبت در مورد این موضوع که مالیات بر حقوق چیست و نحوه تعیین میزان آن را داریم. با ما همراه باشید.

مالیات بر حقوق چیست؟

پیش از پاسخ به این سوال که مالیات بر حقوق چیست ابتدا باید با انواع مالیات آشنا باشید. به طور کل مالیات به دو دسته‌بندی تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها مالیات مستقیم و دسته بعدی مالیات غیرمستقیم است. قبل از هر توضیحی درباره مالیات بر حقوق و جزئیات آن باید با مفهوم این دو دسته آشنا باشید که عبارتند از:

  • مالیات مستقیم: مالیات‌هایی که مستقیما از درآمد کسب شده توسط افراد کسر می‌شوند. بارزترین نمونه این مالیات‌ها مالیات بر حقوق و مالیات بر دارایی‌های اشخاص است.
  • مالیات غیرمستقیم: نوع دیگر مالیات است که مستقیما از حساب اشخاص یا اموال او کسر نشده و در زمان خرید کالاهای مختلف یا خدماتی که انجام می‌دهد شامل می‌شود. برای مثال امروزه دستگاه پوز بیشتر فروشگاه‌ها مالیاتی را علاوه بر مبلغ جنس از مشتریان کسر می‌کنند یا در صورت واردات جنس از گمرک، مالیاتی برای آزادسازی آن مورد نیاز است.

مالیات تکلیفی است که همه افراد موظف به پرداخت آن می‌باشند. طبق قانون پرداخت مالیات بر حقوق افرادی که در جایی استخدام می‌شوند، به عهده کارفرما است. در واقع نیروهای کار وظیفه‌ای برای پرداخت مالیات ندارند و کارفرما باید این مبلغ را پرداخت کرده و در حقوق کارمندان خود محاسبه کند.

میزان مالیات بر حقوق چقدر است؟

میزان مالیات بر حقوق سالانه تعیین می‌شود و هر سال مطابق با افزایش درآمدها متفاوت است. میزان مالیات بر حقوق بر اساس پایه حقوق متفاوت است. برای مثال افرادی که در پله دوم از لحاظ قانون درآمد و حقوق قرار دارند و حقوق آن‌ها از 7 تا 14 میلیون تومان است تا سقف 7 میلیون تومان موظف به پرداخت مالیات هستند و مبلغ آن 10 درصد از 7 میلیون تومان است. مطابق آخرین قوانین مالیات بر حقوق برای افرادی محاسبه می‌شود که درآمد ثابت آن‌ها بیشتر از 7 میلیون تومان است.

فرآیند محاسبه مالیات بر حقوق نیروهای کارگر به چه صورت است؟

نرخ مالیات بر حقوق برای کارگران و کارمندان یک میزان است و نرخ آن همه ساله در روزهای انتهایی سال مشخص شده و به نیروها ابلاغ می‌شود. برای تعیین و محاسبه نرخ مالیات بر حقوق ابتدا باید مقدار حقوق معاف از مالیات مشخص شده و سپس از باقیمانده آن مالیات کسر شود. همان‌طور که گفته شد طبق آخرین قوانین مالیات برای افرادی محاسبه می‌شود که میزان حقوق آن‌ها برابر یا بیش از 7 میلیون تومان باشد.

پس از  مشخص شدن پایه حقوق محاسبه مالیات، نرخ مالیات به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کند. به این معنی که با میزان افزایش حقوق درصدی که به عنوان مالیات کسر می شود هم بیشتر می‌شود. مالیات بر حقوق میزانی مصوب دارد و همه ساله توسط اداره مالیات مشخص و به مجموعه‌ها ابلاغ می‌شود تا دریافتی مالیات را براساس آن تنظیم کنند.

شرایط محاسبه مالیات بر حقوق بازنشستگان به چه صورت است؟

طبق قوانین مالیاتی کشور برخی از افراد با وجود دریافت درآمد بیشتر از نرخ تعیین شده برای پرداخت مالیات از پرداخت آن معاف می‌شوند. در بند 91 قانون مالیات آمده که حقوق بازنشستگان، نیروهای بازخرید، اخراجی و… چه در پرداخت مستقیم به فرد و چه در پرداخت به وارث از مالیات معاف بوده و درصدی به عنوان مالیات از حقوق این اشخاص کسر نمی‌شود.

جریمه عدم پرداخت مالیات بر حقوق

یکی از مسائل مهم در موضوع مالیات بر حقوق، جریمه عدم پرداخت مالیات است. همان‌طور که گفته شد پرداخت حقوق پرسنل به عهده کارفرما است و کارفرمایان موظفند که نیروهای حقوق بگیر خود را در لیست مالیات ثبت کرده و مالیات بر حقوق آن‌ها را به طور اجباری پرداخت کنند. در صورت عدم انجام این کار، کارفرما جریمه خواهد شد و میزان جریمه بسته به نوع تخلف متفاوت است. برای مثال در صورت عدم ارائه لیست حقوقی نیروها یا لیستی غیر واقعی 2 درصد حقوق به عنوان جریمه و در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات 10 درصد مالیات به عنوان جریمه محسوب می‌شود.

تمام افرادی که به عنوان کارفرما موظف به پرداخت حقوق کارمندان خود هستند باید با استفاده از نرم افزارهای حسابداری، آمار مالیات، زمان و میزان پرداخت آن را داشته باشند تا بدون بروز مشکل جریمه یا تخلفی این مبلغ را در زمان مقرر پرداخت کنند.

 

آموزش حسابداری
Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
oldest
جدید ترین ها most voted
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق