موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

چکیده

کدام موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه هستند؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالات کارمندان و نیروهایی است که به استخدام رسمی درآمده و حقوق و بیمه آن‌ها شامل پرداخت مالیات می‌شود. با توجه به اینکه مالیات بخشی از حقوق دریافتی فرد را کاهش داده و کارفرماها برای پرداخت بیمه درصدی از حقوق نیروهای […]

کدام موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه هستند؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالات کارمندان و نیروهایی است که به استخدام رسمی درآمده و حقوق و بیمه آن‌ها شامل پرداخت مالیات می‌شود. با توجه به اینکه مالیات بخشی از حقوق دریافتی فرد را کاهش داده و کارفرماها برای پرداخت بیمه درصدی از حقوق نیروهای خود را کم می‌کنند، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای فرار از این موضوع هستند. در این مطلب از حسابدارشو قصد صحبت در مورد این موضوع و پاسخ به این سوال را داریم که موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه چیست را داریم. با ما همراه باشید.

 

مالیات حقوق چیست؟

پیش از صحبت در مورد موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه، نیاز است که با مفهوم مالیات حقوق و بیمه آشنا باشید. حقوق مبلغی است که در ازای کار به کارمند یا کارگر رسمی یا غیرسمی پرداخت می‌شود. این مبلغ میزان مشخصی دارد و بسته به شرح وظایف، مدرک تحصیلی، توانمندی و مهارت فرد و… تعیین می‌شود. مالیات حقوق برای میزان مشخصی از حقوق افراد تعیین می‌شود. در واقع حقوق نیروهایی شامل پرداخت مالیات می‌شود که از سقفی معین بیشتر باشد.

در حال حاضر پرداخت مالیات حقوق برای افرادی مورد نیاز است که حقوق بیشتر از 7 میلیون تومان دریافت می‌کنند. مبالغ کمتر از 7 میلیون تومان شامل پرداخت مالیات نمی‌شوند و بیش از این مقدار نیز مالیات پله‌ای خواهد بود. برای مثال در حقوق 7-14 میلیون مالیات 10 درصد حقوق است.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه

همان‌طور که گفته شد همه نیروهایی که قرارداد رسمی با حقوق ثابت بیش از 7 میلیون تومان دارند باید مالیات دریافت کنند. با این حال همه کارکنان و حقوق بگیران و هر وضعیت کاری مشمول پرداخت مالیات نیست و مواردی هم وجود دارند که از مالیات حقوق و بیمه معاف هستند. موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه و سقف مالیاتی در هر پله از حقوق همه ساله توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص و به مشتریان این سازمان اعلام می‌شوند. این موارد در حال حاضر عبارتند از:

  • بازخرید در ایام مرخصی اولین مورد از موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه است.
  • هزینه‌ای که بابت عائله مندی به نیروها پرداخت می‌شود و به حقوق افزوده می‌شود از دیگر مواردی است که شامل مالیات نمی‌شود.
  • هزینه‌هایی که بابت سفر کارمندان و ماموریت‌های ویژه آن‌ها پرداخت می‌شود از دیگر مواردی است که مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.
  • عیدی و پاداشی که پایان هر سال به کارمندان پرداخت می‌شود.
  • مابه التفاوت هزینه‌ای که برای کمک به تهیه مسکن و خوارو بار به کارمندان پرداخت می‌شود.
  • مبلغی که بابت حق شیر به کارمندان خانم پرداخت می‌شود.
  • خسارت اخراج و سنوات
  • و پاداشی که بابت افزایش تولید به کارکنان یک مجموعه پرداخت می‌شود از مواردی است که شامل مالیات نمی‌شوند

هر کدام از این موارد در صورتی که در فیش حقوقی کارمند وجود داشته باشند، شامل مالیات نمی‌شوند اما دیگر موارد به غیر از این‌ها شامل مالیات شده و در صورت پرداخت آن‌ها در هر ماه باید مالیات آن‌ها محاسبه شود.

حق بیمه و محاسبه آن

به جز مالیات که شرایط دریافت و معافیت از آن توضیح داده شد، بخشی از حقوق ماهانه کارمندان غیردولتی یا دولتی برای بیمه کسر می‌شود. مبلغ بیمه مجموعا 30 درصد حقوق و مزایای دریافتی کارمندان است. البته پرداخت تمام این 30 درصد برعهده کارمند نیست و بخشی از آن توسط کارمند و بخشی دیگر توسط کارفرما پرداخت می‌شود. جزئیات بیمه و محاسبه پرداخت آن به شرح زیر است.

  • 20 درصد حق بیمه توسط کارفرما پرداخت می‌شود و این موضوع حق قانونی کارمند بر عهده کارفرما است و تحت هر شرایطی باید پرداخت شود.
  • 3 درصد دیگر حق بیمه بیکاری است که این مبلغ هم توسط کارفرما پرداخت می‌شود و برای کارمندانی که بیش از 6 ماه سابقه کار دارند مورد نیاز است.
  • 7 درصد نهایی حق بیمه بر عهده خود کارمند است و مبلغ آن از حقوق دریافتی او کسر می‌شود.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه در بازنشستگی

یکی از دغدغه‌های کارمندان در مورد مالیات حقوق و بیمه، نیاز به پرداخت این مبلغ در دوران بازنشستگی است. با توجه به اینکه این مبلغ در دوران کاری به صورت اجباری توسط کارفرما پرداخت می‌شود و در ازای کار انجام شده است این نگرانی وجود دارد که در دوره بازنشستگی نیاز به پرداخت کل مبلغ مالیات و 30 درصد بیمه توسط بازنشسته باشد. خوشبختانه در حقوق بازنشستگی مالیاتی بابت حقوق کسر نمی‌شود اما بیمه با میزان کمتر مبلغی است که در هر شرایطی از حقوق کسر می‌شود.

Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق