مالیات حقوق چیست؟ ونحوه محاسبه آن در سال 1397

چکیده

مالیات حقوق و دستمزد چیست ؟ ( نحوه محاسبه مالیات حقوق ۹۷ بصورت کاربردی) بخش اول

کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ میشود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند .

  • مالیات حقوق و دستمزد چیست ؟ ( نحوه محاسبه مالیات حقوق ۹۷ بصورت کاربردی) بخش اول

 

کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ میشود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند . میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه هایی به کلیه کارفرماها و بنگاههای اقتصادی ارسال میشود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید این قانون شامل کلیه مشاغل و افرادی که بیمه برای آنها رد میشود و روند دریافتی مشخصی از یک کارگاه یا شخص را دارند ، می گردد. نحوه محاسبه مالیات بر درآمد و فاکتور هایی که شامل مالیات میشوند به صورت ذیل است .

مالیات حقوق سال  ۹۷ 

هر سال با توجه به شرایط اقتصادی و رکود بازار و همچنین سرانه تولید و میزان تورم در کشور دستمزد سالانه و مالیات مربوط به آن تعیین میشود. مالیات حقوق سال ۹۷ هم در ابتدای همین سال توسط وزرات اقتصاد و امور دارایی مصوب و به همه افراد ذیربط از جمله کارخانه ها و ادارات ابلاغ شد. جدول مالیات حقوق سال ۹۷ برای همه افرادی که مشمول بیمه هستند و سایر افرادی که قرارداد مشخص دارند، لازم اجرا بوده و باید هر ماه مبلغ تعیین شده به حساب وزارت اقتصاد و امور دارایی واریز شود. مالیات حقوق سال ۹۷ بر اساس مجموع دریافتی یک شخص در پایان هر ماه محاسبه می شود. یعن میزان دستمزدی که هر فرد از جمع مبلغ پایه، حق اولاد، بن خوارو بار و حق مسکن دریافت می کند مشمول این قانون در سال می شود.

 

نحوه محاسبه مالیات حقوق سال ۹۷

مالیات حقوق سال ۹۷ تا سقف ۲۳۰۰۰۰۰ هزار تومان در ماه صفر است یعنی هر شخصی که ماهانه دو میلیون سیصد هزار تومان حق السعی دریافت می کند از پرداخت حق دولت معاف خواهدشد . این مبلغ برای هر سال ۲۷۶۰۰۰۰۰ تومان است. برای افرادی که دستمزد دریافتی آنها در سال ۹۷ بیش از ۲۳۰۰۰۰۰ هزار تومان در ماه است، محاسبه مالیات حقوق سال ۹۷ به شکل ذیل انجام می شود.

  • افرادی که از ۲۳۰۰۰۰۰ تومان تا ۹۶۰۰۰۰۰ دستمزد دریاقت می کنند، باید ۱۰ درصد از آن را به دولت بدهند.
  • اشخاصی که دستمزد انها ۶۹۰۰۰۰۰ تومان تا ۹۲۰۰۰۰۰ تومان است، باید ۱۵ درصد پرداخت کنند.
  • حقوق بگیرانی که ۹۲۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان دریافتی دارند، باید ۲۵ درصد جمع دستمزد و مزایا را حق دولت بپردازند.
  • و در آخر اینکه اشخاصی که بیش از ۱۳۸۰۰۰۰۰ تومان دریافتی دارند باید ۳۵ درصد آن را به دولت پرداخت کنند.

برای فهم بیشتر مطلب در زیر با یک مثال نحوه محاسبه مالیات حقوق سال ۹۷ را شرح می دهیم.

مثال: در شرکت داروسازی مرجان۴ نفر در بخش مالی کار می کنند که یکی از آنها ۲۳۰۰۰۰۰ هزار تومان در ماه و دیگری ۹۲۰۰۰۰۰۰ هزار تومان و نفر سوم ۱۱۵۰۰۰۰۰۰ تومان و چهارمین نفر ۱۶۱۰۰۰۰۰۰ تومان و نفر پنجم ۲۳۰۰۰۰۰۰۰ در ماه حقوق می گیرند به ترتیب هر کدام از این افراد در ماه چقدر باید به دولت بپردازند؟

  • مالیات نفر اول که ۲۳۰۰۰۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد:

مالیات حقوق سال ۹۷ این شخص در ماه صفر ریال است چون طبق مصوبه قانونی تمام افرادی که تا سقف ۲۳۰۰۰۰۰ تومان دستمزد دریافت می کنند از پرداخت این مبلغ معاف هستند.

  • مالیات نفر دوم که ۹۲۰۰۰۰۰ تومان در ماه دریافتی دارد:

این فرد تا سه برابر مازاد معافیت، دستمزد دریافت می کند و میزان پرداختی آن به دولت به صورت زیر محاسبه می شود:

حقوق سالانه=۹۲۰۰۰۰۰۰*۱۲=۱۱۰۴۰۰۰۰۰۰

تا ۲۳۰۰۰۰۰۰ از مالیات معاف است

۲۳۰۰۰۰۰۰-۹۲۰۰۰۰۰۰=۶۹۰۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰۰ رقم باقیمانده جزو گروه پایه اول محسوب شده و ده درصد حق دولت به آن تعلق می گیرد:

۶۹۰۰۰۰۰۰*۱۰%=۶۹۰۰۰۰۰ *۱۲=۸۲۸۰۰۰۰۰۰ مالیات سالانه ای که نفر اول باید پرداخت کند.

  • مالیات نفر سوم که ۱۱۵۰۰۰۰۰۰ تومان در ماه دریافتی دارند:

این فرد تا چهار برابر مازاد معافیت، مزد ماهانه دارد و مالیات حقوق سال ۹۷ او به شرح ذیل محاسبه می شود:

تا ۲۳۰۰۰۰۰۰ که از معالیات معاف است.

۲۳۰۰۰۰۰۰-۱۱۵۰۰۰۰۰۰=۹۲۰۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰۰-۹۲۰۰۰۰۰۰=۲۳۰۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰۰*۱۰=۶۹۰۰۰۰۰*۱۲=۸۲۸۰۰۰۰۰۰

۲۳۰۰۰۰۰۰*۱۵= ۳۴۵۰۰۰۰*۱۲=۴۱۴۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰+۳۴۵۰۰۰۰=۱۰۳۵۰۰۰۰ مالیات ماهانه

۱۰۳۵۰۰۰۰*۱۲=۱۲۴۲۰۰۰۰۰ مالیات سالانه

  • مالیات نفر چهارم که ۱۶۱۰۰۰۰۰۰ ریال حقوق ماهانه دریافت می کند به شرح ذیل است:

این دستمزد جزو پایه سوم و تا شش برابر مازاد معافیت محسوب می شود.

تا ۲۳۰۰۰۰۰۰ که از مالیات معاف است .

۲۳۰۰۰۰۰۰-۱۶۱۰۰۰۰۰۰=۱۳۸۰۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰۰-۱۳۸۰۰۰۰۰۰=۶۹۰۰۰۰۰۰

۲۳۰۰۰۰۰۰-۶۹۰۰۰۰۰۰=۴۶۰۰۰۰۰۰

۶۹۰۰۰۰۰۰*۱۰=۶۹۰۰۰۰۰ پایه دوم

۲۳۰۰۰۰۰۰*۱۵=۳۴۵۰۰۰۰ پایه سوم

۴۶۰۰۰۰۰۰*۱۵=۱۱۵۰۰۰۰۰ پایه سوم

۶۹۰۰۰۰۰+۳۴۵۰۰۰۰+۱۱۵۰۰۰۰۰=۲۱۸۵۰۰۰۰ مالیات ماهانه حقوق

۲۱۸۵۰۰۰۰*۱۲=۲۶۲۲۰۰۰۰۰ مالیات حقوق سال ۹۷ به صورت سالانه

  • مالیات فردی که ۲۳۰۰۰۰۰۰۰ ریال در ماه مزد می گیرد به شرح ذیل محاسبه می شود:

این مزد جزو رنج پایه چهارم و بیشتر از شش برابر مازاد معافیت محسوب می شود.

تا ۲۳۰۰۰۰۰۰ ریال از پرداخت حق دولت معاف است.

۲۳۰۰۰۰۰۰-۲۳۰۰۰۰۰۰۰=۲۰۷۰۰۰۰۰۰

۲۰۷۰۰۰۰۰۰ ریال سه پایه ۶۹۰۰۰۰۰۰ و ۲۳۰۰۰۰۰۰ و ۴۶۰۰۰۰۰۰ و ۶۹۰۰۰۰۰۰ باید از آن مالیات کسر شود .

پایه اول :

۶۹۰۰۰۰۰۰*۱۰=۶۹۰۰۰۰۰ *۱۲=۸۲۸۰۰۰۰۰

پایه دوم :

۲۳۰۰۰۰۰۰*۱۵=۳۴۵۰۰۰۰*۱۲=۴۱۴۰۰۰۰۰

پایه سوم :

۴۶۰۰۰۰۰۰*۲۵=۱۱۵۰۰۰۰۰*۱۲=۱۳۸۰۰۰۰۰۰

پایه چهارم :

۶۹۰۰۰۰۰۰*۳۵=۲۴۱۵۰۰۰۰*۱۲=۲۸۹۸۰۰۰۰۰

 

۶۹۰۰۰۰۰+۳۴۵۰۰۰۰|+۱۱۵۰۰۰۰۰|+۲۴۱۵۰۰۰۰=۴۶۰۰۰۰۰۰ مالیات ماهانه

۸۲۸۰۰۰۰۰+۴۱۴۰۰۰۰۰+۱۳۸۰۰۰۰۰۰+۲۸۹۸۰۰۰۰۰= ۵۵۲۰۰۰۰۰۰ مالیات سالانه

انچه در تعیین مالیات حقوق سال ۹۷ اهمیت دارد، جمع دریافتی مزد و مزایا بوده که بر اساس آن محاسبات انجام می شود و تفاوت آن با سال قبل تغییر ضریب ۵ به ۳ است یعنی مالیات تا سه برابر مازاد دریافتی از ۲۳۰۰۰۰۰۰ به عنوان پایه در نظر گرفته شده است.

در تعیین مالیات میزان اضافه کار، حق شیت، درصد نوبت کاری و شب کاری و همچنین همه مواردیکه در فیش حقوق قید شود و به عنوان جمع حقوق و مزایا تعریف گردد، موثر خواهند بود. برای همین برخی کارفرمایان برای اینکه مبلغ کمتری بپردازند همه جزئیات مزد پرسنل خود را در فیش دستمزد قید نمی کنند و به اصلاح مبلغی از آن را به عنوان پشت لیستی پرداخت می کنند.

به طور کلی برای سال ۹۷ مالیات حقوق تا سقف ۶۹۰۰۰۰۰ هزار تومان ده درصد تعیین می شود البته از این ۶۹۰۰۰۰۰ باید ۲۳۰۰۰۰۰ کسر شده و به مبلغ باقیمانده ده درصد مالیات تعلق خواهد گرفت. هر شخصی هم که بیش از شش میلیون نهصد هزار تومان بگیرد، جزو پایه دوم محسوب شده و باید ۱۵ درصد مابه تفاوت تا دو میلیون سیصد هزار تومان را ساو پرداخت کند. به نسبت هر چقدر میزان دستمزد افرایش یابد به همان نسبت هم پرداخت حق دولت در این خصوص بیشتر خواهد شد

معافیت مالیاتی حقوق در سال ۹۷

در هر سال در بودجه ای که دولت آن را به مجلس پیشنهاد میدهد میزان افزایش حقوق ها و همچنین معافیت های مالیاتی برای حقوق ها را در سال مشخص میکند و در لایحه پشنهادی دولت حقوق پرسنل تا ۲ میلیون تومان را از مالیات معاف کرده است این مقدار معافیت در سال ۹۶ هم وجود دارد
جزییات این لایحه این گونه است که در سال ۹۷ حقوق های تا ۲۴ میلیون تومان برای ۱۲ ماه ( یک سال ) از مالیات معاف هستند . ۲۴ میلیون تومان در سال معادل ماهی ۲ میلیون تومان میشود و کارمندان غیر دولتی درامد تا ۵ برابر ، ده درصد و بیشتر از آن تا بیست درصد باید ( مالیات ) بپردازند
میزان حقوق هایی که در سال ۱۳۹۵ از مالیات معاف بودند یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان بوده است و این معافیت حقوق در سال ۱۳۹۶ به دنبال یک رشد قابل توجه به ۲ میلیون تومان رسید و به نظر نمی آید برای سال ۹۷ سقف معافیت از مالیات باز هم افزایش پیدا کند و سقف معاف از مالیات حقوق سال  ۹۷ دو میلیون تومان است

سازمان مربوطه اعلام کرده است کارمندانی که حقوق آنها کمتر از ۲ میلیون تومان است و  مالیات پرداخت میکنند باید به اطلاع سازمان مربوطه برسانند چون طبق قانونکارمندان با حقوق تا ۲ میلیون تومان معاف از مالیات حقوق هستند

احتمال افزایش حقوق ها در سال ۹۷

در ابتدا میزان افزایش حقوق ها برای سال ۱۳۹۷ پنج درصد در نظر گرفته شده است ولی احتمال آن میرود از سوی دیگر دستگاه های ناظر میزان افزایش حقوق برای کلیه دستگاه ها تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند

 

همچنین بر اساس بند ج بخشنامه ضوابط مالی ناظر بر تنظیم بودجه سال ۱۳۹۷ حداکثر عیدی پایان سال ۹۳۲ هزار تومان در نظر گرفته شده که مبلغ قطعی به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

 

مالیات حقوق چیست ؟

مالیات حقوق به کل جمع مبلغ حقوق و مزایا تعلق میگیرد یعنی کلیه پرداختی های که کارفرما باید به کارگر یا پرسنل بپردازد اعم از حقوق پایه ، حق مسکن ، بن ، اضافه کار ، حق اولاد ، بدی آب و هوا با هم جمع شده و از جمع مبلغ فوق مالیات کسر میشود . در مورد مالیات موارد جزیی دیگری هم وجود دارد مثلا گاهی کارفرما به غیر از مزایای ذکر شده در حقوق مزایای دیگری هم در اختیار برخی پرسنل خود قرار می دهد که مشمول مالیات می گردد برخی از این موارد شامل :

مالیات اثاثیه منزل

مالیات منزل مسکونی

مالیات اتومبیل و راننده

البته در صورتی به این موارد مالیات تعلق می گیرد که در یک بازه زمانی ثابت در اختیار شخص باشد .

 مالیات حقوق سال ۱۳۹۶

اما به طور کلی در سال ۹۶ سقف مالیات حقوق دریافتی از حقوق ۲ میلیون تومان بوده و افرادی که در ماه بیش از ۲ میلیون تومان دریافت می کنند باید مالیات بپردازند و ضریب دریافت مالیات حقوق هم بسته به میزان حقوق دریافتی تغییر کرده و سیر صعودی دارد . مثلا تا سقف دو میلیون تومان شامل معافیت مالیاتی میشود .حقوق و مزایای بیش از ۲ میلیون و تا ۱۴۴۰۰ هزار تومان به میزان ۱۰ درصد از جمع حقوق و مزایا به عنوان مالیات کسر میشود . بیش از ۱۴۴۰۰ هزار تومان طبق جدول تعیین شده توسط اداره امور اقتصادی و دارایی مالیات کسر می گردد.

این مالیاتها به لحاظ قانونی به عهده مودی بوده و باید آن را پرداخت نماید اگر کارفرمایی در زمان مشخص شده لیست حقوق و مزایای کارکنان خود را ارائه نداده و از پرداخت مالیات آن امتناع کند به لحاظ قانونی مشمول جرایمی می گردد . اگر از ارائه این لیست در موعد مقرر امتناع کنند این جریمه برابر ۲ درصد حقوق پرداختی به پرسنل خواهد بود و اگر در زمان مقرر هم اقدام به پرداخت مالیات کسر شده از حقوق کارکنان خود ننمایند معادل۲۰درصد مالیات پرداخت نشده باید جریمه بپردازند .

یعنی عدم ارائه لیست حقوق و دستمزد توسط مودیان و نیز عدم پرداخت مبلغ ” ساو  “تعلق گرقته به این لیست هر کدام به طور جداگانه مشمول جریمه خواهد شد . بنابراین کارفرمایان و صاحبان مشاغل بایستی در این مورد دقت داشته و برای جلوگیری از جریمه های مربوطه امور مربوط بهمالیات حقوق پرسنل خود را به افراد خبره و صاحب تجریه بسپارند که موسسات مالی و خدماتی حسابدری میتوانند کمک موثری در این خصوص داشته باشند .

پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق