کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

چکیده

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی، موضوعی است که در این مطلب از حسابدارشو قصد صحبت در مورد آن را داریم. این کد یک شماره شناسایی مهم است که تمام شرکت‌های خصوصی به عنوان یکی از ارکان‌های اقتصادی مهم کشور موظف به دریات آن هستند. کد اقتصادی […]

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی، موضوعی است که در این مطلب از حسابدارشو قصد صحبت در مورد آن را داریم. این کد یک شماره شناسایی مهم است که تمام شرکت‌های خصوصی به عنوان یکی از ارکان‌های اقتصادی مهم کشور موظف به دریات آن هستند. کد اقتصادی برای هر کشور شماره‌ای مجزا و اختصاصی است و توسط سازمان امور مالیاتی هر کشور تعیین می‌شود. در ادامه شرایط دریافت این کد و مراحل ثبت نام آن را توضیح خواهیم داد.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی یا شناسه اقتصادی، شماره‌ای 12 رقمی است که واحدهای اقتصادی خصوصی در کشور ما با استفاده از آن شناسایی می‌شوند. کد اقتصادی مشابه با کد ملی است و از نظر ارزش و اختیاراتی که به کسب و کار می‌دهد مانند کد ملی عمل می‌کند. کسب و کارها با دریافت این کد دیگر نیازی به ارائه مدارک برای شناسایی خود نخواهند داشت و با استفاده از کد امکان فعالیت در بازار، معاملات، صادرات و واردات و… را دارند.

کد اقتصادی توسط سازمان امور مالیاتی کشور به کسب و کارها تعلق می‌گیرد. این سازمان زیر مجموعه وزارت دارایی است و مجوز لازم برای صدور کد اقتصادی را از سمت این وزارت دارا می‌باشد. دریافت کد اقتصادی به منزله شناخته و رسمی شدن کسب و کار است. این کد برای هر کسب و کار متفاوت است و امکان صدور یک کد مشابه برای دو کسب و کار حتی با مدیریت یکسان وجود ندارد.

کاربردهای کد اقتصادی

همان‌طور که گفته شد، کد اقتصادی یک شناسه اختصاصی برای کسب و کار است و مانند کد ملی برای اشخاص، کاربردهای زیادی برای کسب و کارها دارد. از کاربردهای این کد می‌توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت کارت بازرگانی بر اساس کد اقتصادی
  • دریافت گواهی‌هایی مختلف به خصوص گواهی ارزش افزوده
  • مشخص کردن اظهارنامه مالیاتی و ارائه آن به سازمان مربوطه
  • بستن قراردادهای تجاری با شرکت‌ها، اشخاص و مجموعه‌های دیگر
  • شرکت در مناقصه‌ها و مزایدات و ثبت نام در آن‌ها با استفاده از کد اقتصادی

به طور کل می‌توان اینطور گفت که هرگونه فعالیت یا اقدامی که توسط کسب و کارها انجام شود نیاز به شناسایی دارد و این شناسایی هم با کمک کد اقتصادی دریافتی از سازمان مالیات خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی

در گذشته سازمان‌ها برای انجام امور اقتصادی نیاز به ارائه مدارک خود داشتند. در واقع هر فعالیتی از شرکت در مناقصات گرفته تا ارتباطات تجاری با دیگر سازمان‌ها با ارائه مدارک شناسایی سازمان انجام می‌شد، امروزه اما جایگزین مدارک شناسایی کد اقتصادی یا کد شناسایی است.

این کد به راحتی قابل استفاده است، معتبر بوده و ارائه آن نیاز به مدارک فیزیکی ندارد. استفاده از  این کد در هر نقطه از کشور امکان‌پذیر است و دردسرهای حمل و نقل مدارک شناسایی را از بین می‌برد. اخذ این کد نیاز به ارائه مدارکی دارد که ثابت کند شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و مالک آن کیست. از جمله:

  • کپی مدارک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی و مدارک هویتی اعضای هئت مدیره
  • امضای اعضا و گواهی مربوط به آن برای ارائه به اداره دارایی جهت اثبات برخورداری از حق امضا
  • تکمیل فرم‌های لازم برای دریافت کد اقتصادی
  • کپی برابر اصل اجاره‌نامه یا سند ملکی که شرکت در آن قرار دارد
  • کپی مدارک ثبت شرکت
  • کپی مدارک ثبت نام برای شرکت

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

اولین مرحله برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی، ارائه مدارک، تکمیل فرم اولیه جهت درخواست کد و تشکیل پرونده در ادامه امور مالیت است. بعد از تایید مدارک در اداره مالیات باید یک نسخه از آن‌ها را به بخش متغلات هم ارسال کرد.

در مرحله بعد کارشناس دارایی برای بررسی صحت اطلاعات به محل شرکت مراجعه می‌کند. مراجعه کارشناس سرزده است تا هیچ تخلف یا تقلبی در ارائه مدارک صورت نگیرد.

بعد از این مرحله کد اقتصادی که یک شناسه 12 رقمی است برای کسب و کار صادر می‌شود.

روند اخذ این کد و ثبت نام برای دریافت آن را می‌توان به صورت اینترنتی هم انجام داد. برای اخذ اینترنتی این کد باید به سایت امور مالیات مراجعه کرد.

بعد از ورود به سایت باید به بخش اخذ کد اقتصادی مراجعه، در این بخش ثبت نام کرد، اطلاعات خود را وارد کرد و یک کد و شناسه عبور دریافت کرد.

در مرحله بعدی باید مدارک آماده شده را در سایت بارگزاری کرد تا پس از بررسی مدارک توسط امور مالیات و کارشناس دارایی، کد برای فرد صادر شود.

Subscribe
Notify of
guest

2 دیدگاه
oldest
جدید ترین ها most voted
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق