جرایم مالیاتی سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و بخشودگی جرائم 1402

چکیده

در این مطلب درباره جرایم مالیاتی سامانه مودیان به تفکیک نوع تخلف پرداختیم. بر اساس قوانین مربوط به بخشنامه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی افرادی که نسبت به فراخوان سامانه مودیان و جزئیات قوانین آن بی‌توجه باشند، مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

جرایم مالیاتی عدم ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

اولین مورد از جرایم مالیاتی سامانه مودیان، مربوط به عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی است. در صورت عدم توجه به فراخوان سامانه مودیان و ثبت نام نکردن در این سامانه، افراد مشمول جریمه خواهند شد. جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان یا عدم استفاده از پایانه‌های فروشگاهی، حافظه مالیاتی، شناسه یکتای مالیاتی و استفاده از حافظه مالیاتی سایر مودیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، پرداخت ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدام بیشتر باشد) به سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته می‌شود.

با وجود تورم، تمرکز بر جریمه معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش است و مبلغ ۲ میلیون تومان بیشتر به‌منظور رعایت اصول نوشتار قانون نوشته شده و اجرا نمی‌شود. علاوه‌بر جریمه ۱۰ درصدی نسبت به مبلغ فروش، محرومیت از مشوق‌های قانونی از جمله نرخ صفر مالیاتی (مالیات چیست؟) برای واحدهای دارای مجوز مربوطه و عدم بهره‌مندی از مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم نیز باید در نظر داشت.

جرایم مالیاتی عدم اعلام شماره حساب‌های بانکی تجاری

طبق بند پ ماده ۲۲ قانون جدید سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، عدم اعلام شماره حساب‌های بانکی تجاری مشمول ۱۰ جریمه نسبت به عملکرد و فروش انجام‌شده از طریق آن حساب بانکی خواهد بود. علاوه‌بر این، افراد خاطی از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی محروم خواهند شد.

 

جرایم مالیاتی عدم ارائه صورتحساب چاپی فروش به خریدار

طبق بخشنامه سامانه مودیان و قوانین مربوط به جرایم مالیاتی سامانه مودیان، درصورتی‌که فروشنده یا صاحب واحد اقتصادی از ارائه صورتحساب چاپی به خریدار خودداری کرده یا اقدام به حذف یا مخدوش کردن صورتحساب کند، مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد از مبلغ صورتحساب یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدام بیشتر باشد) خواهد شد. پیش از بررسی یا ارائه صورتحساب‌های خود می‌توانید نسبت به بررسی سوابق مالی و پرونده مالیاتی من در سامانه my.tax.gov.ir اقدام کنید.

جرایم مالیاتی عدم ارسال صورتحساب به صورت الکترونیکی به سامانه مودیان

واحدهای اقتصادی که بعد از قیمت‌گذاری کالاها، از صدور صورتحساب الکترونیکی خودداری کنند، مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد مبلغ مجموع فروش انجام‌شده یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدام بیشتر باشد) خواهند شد.

  • ارسال مستقیم یا از طریق شرکت‌های معتمد

  • ارسال و ابطال انواع صورت‌حساب‌ها

  • ارسال صورت حساب با ارز غیر از ریال

  • ارسال صورت حساب با نوع فروش صادراتی

  • استعلام‌گیری خودکار از صورت‌حساب‌ها

جرایم مالیاتی عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی

در بررسی جرایم مالیاتی سامانه مودیان به بررسی یکی از مهم‌ترین موارد می‌رسیم. طبق بند ث ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، در صورت تعطیلی موقت یا دائم واحد تجاری یا انحلال آن واحد، اگر مودی این مورد را در سامانه مودیان گزارش نکند، مشمول پرداخت ۱ درصد جریمه مبلغ فروش گزارش‌نشده می‌شود. در‌صورتی‌که مودی نسبت به تغییر شغل یا تغییر محل فعالیت نیز اقدام کند، طبق ماده ۱۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مشمول جریمه خواهد شد.

مشابه این قانون جرایم مالیاتی سامانه مودیان در این مورد،‌ برای سامانه ارزش افزوده نیز صدق می‌کند. سازمان امور مالیاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی مهلتی را در نظر گرفته و اگر مودیان مالیاتی در تاریخ مقرر نسبت به جمع‌اوری و ارسال اطلاعات خود نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. مودیان حتی در صورت نداشتن فعالیت مالی باید نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده خود اقدام کنند.

جرایم اخلال یا تقلب در نظام مالیاتی کشور

برخی از جرایم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شامل افرادی است که تعمدا قصد ایجاد اخلال یا تقلب در نظام مالیاتی کشور را دارند. از جمله این تخطی‌ها می‌توان به استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که پایانه‌های فروشگاهی مودی یا دیگران را معیوب می‌کند، اشاره کرد. علاوه بر جبران ضرر و زیان، برای خاطیان، چند نوع مجازات بسته به نوع و شدت جرائم در نظر گرفته شده است. از جمله:

  • مجازات نقدی بیش از 20 میلیون ریال تا 80 میلیون ریال
  • شلاق از 31 تا 71 ضربه و تا 99 ضربه در جرائم منافی عفت
  • محرومیت از حقوق اجتماعی از 6 ماه تا 5 سال
  • ممنوعیت از یک یا چند فعالیت اجتماعی یا شغل برای اشخاص حقوقی تا 5 سال

از طرفی تکرار این جرائم بیش از 3 بار، مجازات‌های تعزیری درجه 5 قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس را به دنبال خواهد داشت. از جمله:

  • مجازات نقدی از 180 میلیون رسال تا 360 میلیون ریال
  • محرومیت از حقوق اجتماعی از 5 تا 15 سال
  • ممنونعیت دائمی از فعالیت‌های شغلی و اجتماعی برای اشخاص حقوقی
  • ممنوعیت دائمی از دعوت به افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی

بخشنامه بخشودگی جرایم سامانه مودیان

طبق قوانین بخشودگی جرایم سامانه مودیان، در تبصره ۱ و ۲ ماده ۲۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان داریم:

  • تبصره ۱: مبلغ جریمه‌های ثابت مندرج در این قانون، هر سال متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام خواهد شد.
  • تبصره ۲: سازمان امور مالیاتی کشور نمی‌تواند بیش از ۵۰ درصد جریمه‌های موضوع این ماده را مطابق با ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم موردبخشودگی قرار دهد.

در صورت اعمال جریمه‌های موضوع بندهای «الف» و «ث» این ماده، جریمه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اعمال نخواهد شد. همچنین، در صورت اعمال جریمه‌های مذکور در بند «ب»، جریمه‌های ذکرشده در بندهای «الف» و «ت» اعمال نمی‌شوند.

 

آموزش حسابداری  ویژه بازار کار : کلیک کنید

جرایم مالیاتی سامانه مودیان؛ یکی از سنگین‌ترین جرایم مالی 

در این مطلب درباره جرایم مالیاتی سامانه مودیان به تفکیک نوع تخلف پرداختیم. بر اساس قوانین مربوط به بخشنامه سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی افرادی که نسبت به فراخوان سامانه مودیان و جزئیات قوانین آن بی‌توجه باشند، مشمول جریمه‌های سنگین خواهند شد.

برای جلوگیری از عدم اجرای قانون جدید سامانه مودیان، توصیه می‌کنیم جزئیات این قوانین را در سایت رسمی سازمان امور مالیاتی کشور مطالعه کنید. همچنین  نگرانی خود بابت ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی و محاسبه مبلغ دقیق مالیات و سود فروش، با مشاوره با مجموعه حسابدار موفق از بین ببرید.

 

Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق