صورتحساب شمس و نکات کلیدی آن

چکیده

در این مقاله قصد داریم صورتحساب شمس را به شما معرفی کرده و دستورالعمل صدور و استفاده از آن را برای شما تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

صورت حساب شمس و نکات کلیدی آن

صورت حساب شمس و نکات کلیدی آن

 نکات مورد نیاز در مورد صورتحساب غیر الکترونیکی شمس

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ سیستم مالیاتی کشور دچار تغییرات گسترده شد. بنابر این قانون، مهم‌ترین تکالیف جدید مودیان مالیاتی ثبت نام در سامانه مودیان، استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و معتبر و صدور صورتحساب الکترونیکی  است. اگرچه مهمترین تکلیف مودیان مالیاتی صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی است اما گاهی از اوقات شرایط صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد. در چنین شرایطی مؤدی باید برای گزارش فعالیت‌های مالی خود از صورتحساب شمس استفاده کند.

مراجعه قانون‌گذار، طی ماده ۱۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به دستورالعمل‌های صدور صورتحساب شمس اشاره کرده و ضوابط اجرایی آن را تدوین کرده‌اند.

ما در این مقاله قصد داریم صورتحساب شمس را به شما معرفی کرده و اینکه صورتحساب شمس چه نوع صورتحسابی است و دستورالعمل صدور و استفاده از آن را برای شما تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

اما ممکن است این سوال مطرح شود که اگر به هر دلیلی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی در مدت زمان تعیین شده وجود نداشت چه باید کرد؟

در چنین شرایطی چه راهکارهایی پیش روی مودیان مالیاتی قرار دارد؟

سازمان امور مالیاتی برای چنین شرایطی امکان صدور صورتحساب‌های غیر الکترونیکی یا همان صورتحساب‌های کاغذی را فراهم کرده است. صورتحسابی رسمی که دارای شماره مالیاتی منحصر به فرد بوده و صورتحساب شمس نامیده می‌شود.

مودیان در شرایطی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد، می‌توانند گزارش‌های مالیاتی خود را در قالب صورتحساب شمس ارائه کنند. از این صورتحساب می‌توان برای گزارش فروش کالا و خدمات از هر نوعی استفاده کرد.

صورتحساب‌ شمس نیز قالبی رسمی و مشخص دارند و فاکتورهای کاغذی معمولی نیستند. در ادامه در مورد نحوه دریافت این صورتحساب‌های رسمی بیشتر توضیح خواهیم داد.

لزوم استفاده از صورتحساب شمس

سازمان امور مالیاتی در ماده ۱۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان شرایطی که مؤدی می‌تواند طی آنها به جای صورتحساب الکترونیکی، صورتحساب شمس صادر کند اشاره کرده است.

  1. به سرقت رفتن تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی
  2. قطع شدن برق
  3. بروز اختلال در شبکه‌های پرداخت الکترونیکی و عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برای اشخاصی که از دستگاه‌های کارتخوان متصل به شبکه، به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌کنند.
  4. بروز نقص فنی شامل هرگونه ایراد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی (نواقصی که حداقل به مدت ۱۰ روز امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مؤدی سلب می‌کنند)

بر اساس دستورالعمل‌های قانونی، مودیان موظفند پس از بروز هرگونه حادثه یا نقص فنی، شرایط را از طریق کارپوشه سامانه مودیان یا از طریق شرکت‌های معتمداعلام وضعیت کند. و تا زمان برطرف شدن مشکل، فاکتورهای معاملات خود را در قالب صورتحساب‌های شمس به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند.

مؤدی یا نهادهای ذی‌صلاح همچنین موظفند به محض برطرف شدن ایراد آن را به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند. مؤدی بعد از برطرف شدن شرایط، دیگر حق صدور صورتحساب شمس را نداشته و باید مجدداً به روند ارسال صورتحساب الکترونیکی بازگردد.

صدور و ارسال صورتحساب شمس در شرایطی که مؤدی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی یا استفاده از پایانه‌های فروشگاهی را دارد. بر اساس ماده ۹ قانون تخلف محسوب می‌شود.

نحوه دریافت و صدور صورت حساب شمس

نحوه دریافت و صدور صورت حساب شمس

نحوه دریافت و صدور صورتحساب‌ شمس

  • سازمان امور مالیاتی به جهت پوشش دادن شرایط بروز حوادث، نقص فنی یا مورد مورد اشاره در بالا. در ابتدای هر دوره مالیاتی، تعدادی صورتحساب شمس با شماره مالیاتی منحصر به فرد برای مؤدی را داخل کارپوشه شخصی او در سامانه مودیان بارگذاری می‌کند.
  • شماره مالیاتی صورتحساب شمس اختصاصاً برای هر مؤدی و مربوط به همان دوره مالیاتی است. بنابراین پس از اتمام دوره مالیاتی اعتبار صورتحساب‌ شمس آن دور به اتمام رسیده و در دوره‌های مالیاتی بعدی قابل استفاده نیستند.
  • سازمان امور مالیاتی همچنین بعد از اولین روز فعالیت رسمی واحدهای جدیدالتأسیس شماره مالیاتی صورتحساب‌ شمس را برای آن واحد ایجاد می‌کند.
  • همچنین در صورت کافی نبودن تعداد صورتحساب‌  شمس تخصیص یافته شده، مؤدی می‌تواند از طریق کارپوشه سامانه مودیان درخواست دریافت صورتحساب‌های بیشتر را صادر کند. سازمان امور مالیاتی درخواست مؤدی را بررسی کرده و حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده صورتحساب‌های شمس بیشتری را به او اختصاص خواهد داد.

    برای صدور صورتحساب شمس چه تدابیری لازم است؟

  • چنانچه مؤدی حد مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی را رعایت نکرده باشد، تنها در صورت پرداخت عوارض می‌تواند صورتحساب شمس از سازمان امور مالیاتی دریافت کند.
  • شماره‌های مالیاتی تخصیص داده شده به صورتحساب‌ شمس آن دوره مالیات، در صورت بلا استفاده ماندن در دوره‌های بعدی مالیاتی باطل و حذف می‌شوند.
  • مودیانی که از پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند. موظفند پس از رفع ایرادات فنی یا برطرف شدن مشکلات، صورتحساب‌های شمسی که در این دوره صادر کرده‌اند را در کارپوشه شخصی خود داخل سامانه مودیان ثبت کنند.
  • سازمان امور مالیاتی تنها صورتحساب‌های شمسی را می‌پذیرد که تاریخ صدور آن با تاریح بروز حادثه یا اختلال فنی اعلام شده مطابقت داشت هباشد.
  • پس از ثبت صورتحساب شمس توسط فروشنده در سامانه مودیان، خریداران هم می‌توانند اطلاعات صورتحساب صادره را مشاهده کرده و آن تأیید یا رد کنند.
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده در زمان صدور صورتحساب شمس ممنوع بوده و بر اساس ماده ۹ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تخلف محسوب می‌شود. مودیان متخلف باید ۲ برابر مبلغ دریافت شده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافتی را به عنوان جریمه تخلف با سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

آموزش حسابداری  ویژه بازار کار : کلیک کنید

قوانین و مقررات مربوط به صدور صورتحساب شمس

  • مودیان مالیاتی موظفند: صورتحساب شمسی که در آن دوره مالیاتی صادر کرده‌اند را حداکثر تا ۱۰ روز پس از اتمام حادثه یا نقص فنی از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. البته در صورت درخواست مؤدی، این مهلت تا ۱۵ روز نیز قابل تمدید است.
  • مودیان مالیاتی موظفند حداکثر تا ۱۰ روز پس از هر دوره مالیاتی وضعیت صورتحساب‌های شمس استفاده نشده را اعلام کنند.
  • در شرایطی که مؤدی از دو یا تعداد بیشتری پایانه فروشگاهی در واحد کسب و کار خود استفاده کرده و یکی از آنها دچار نقص فنی می‌شود. مؤدی واجد شرایط استفاده از صورتحساب شمس نبوده و باید به صدور صورتحساب الکترونیکی با پایانه فروشگاهی دیگر ادامه دهد.
  • تخلف از مفاد ماده ۱۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در خصوص صدور صورتحساب شمس، اعم از عدم اعلام حادثه یا نقص فنی، عدم اطلاع رسانی رفع مشکل … از طریق شرکت‌های معتمد یا کارپوشه سامانه مودیان، جریمه‌ای معادل ۱ درصد کل روش‌های انجام شده در مدت زمان بروز حادثه یا ۱ میلیون تومان (هر کدام بیشتر باشد.) را برای

مؤدی موجب میشود.

جمع بندی

در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان پیش بینی شده که در شرایط عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان بتوانند صورتحساب شمس را جایگزین کنند.

صورتحساب شمس یک صورتحساب مالیاتی کاغذی است. اما با شماره‌های مالیاتی منحصر به فرد، که برای هر کدام از مودیان به صورت اختصاصی در هر دوره مالیاتی صادر می‌شود. مودیان پس از شرایط حادثه یا نقص فنی دیگر مجاز به استفاده از صورتحساب شمس نبوده و باید به روند طبیعی ارسال صورتحساب الکترونیکی بازگردند.

سؤالات متداول

·         آیا می‌توان به جای صورتحساب الکترونیکی از صورتحساب کاغذی شمس استفاده کرد؟

در شرایطی که مؤدی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشد، مجاز به صدور و ارسال صورتحساب شمس نیست. این صورتحساب‌ها تنها برای شرایط ویژه‌ای طراحی شده‌اند که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد.

·         آیا می‌توان فاکتورهای دستی را به عنوان صورتحساب شمس صادر کرد؟

خیر، صورتحساب‌های شمس گرچه صورتحساب‌های کاغذی هستند. اما هریک از آنها دارای یک شماره مالیاتی منحصر به فرد هستند که توسط سازمان امور مالیاتی تعیین شده.

Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق