همه‌چیز درباره مالیات بر خانه های خالی؛ مشمولان و مبلغ مالیات

چکیده

همه‌چیز درباره مالیات بر خانه های خالی؛ مشمولان و مبلغ مالیات موضوع این گفتار است که با توجه به تمرکز زیاد سازمان مالیات بر آن‌ها در چند سال اخیر، آشنایی با جزئیات، شرایط و قوانین در مورد آن اهمیت بسیار زیادی دارد. تا همین چند سال پیش خانه‌هایی که مالک حقیقی داشته اما فردی در […]

همه‌چیز درباره مالیات بر خانه های خالی؛ مشمولان و مبلغ مالیات موضوع این گفتار است که با توجه به تمرکز زیاد سازمان مالیات بر آن‌ها در چند سال اخیر، آشنایی با جزئیات، شرایط و قوانین در مورد آن اهمیت بسیار زیادی دارد. تا همین چند سال پیش خانه‌هایی که مالک حقیقی داشته اما فردی در آن‌ها سکونت نداشت نیازی به پرداخت مالیات نداشتند. در چند سال اخیر و وضع قوانین جدید اما صاحبان این گونه املاک هم موظف به پرداخت مالیات هستند. در این مطلب از حسابدارشو در مورد همه‌چیز درباره مالیات بر خانه های خالی؛ مشمولان و مبلغ مالیات و شرایط محاسبه مالیات آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مالیات بر مسکن چیست؟

مالیات مالی است که دولت یک کشور از مردم بابت دارایی، درآمد و.. دریافت می‌کند تا با استفاده از آن رفاه زندگی، امکانات، امنیت و… را تامین کند. به عبارت دیگر تمام هزینه‌های صرف شده توسط دولت مانند تحصیل رایگان دانشجویان و دانش آموزان، ساخت و سازهای عمومی، سیستم حمل و نقل عمومی و… از طریق مالیات دریافتی انجام می‌شود.

یکی از دارایی‌های مردم املاک آن‌ها است. املاک شامل زمین، خانه یا مغازه است که به نام فرد بوده و جز دارایی‌های او محسوب شوند. این مالیات به انواع خانه‌های اجاره‌ای، شخصی و …تعلق می‌گیرد و حتی اگر املاک و مستغلات خالی از سکنه هم باشند، شامل آن‌ها خواهد بود.

طبق قوانین مالیاتی تمام واحدهای مسکونی اعم از ویلایی یا آپارتمان در شهرهایی که جمعیت آن‌ها بیش از 100 هزار نفر بوده و چند سال پیاپی خالی باشند از سال دوم ملزم به پرداخت مالیات هستند. مبلغ مالیات، مشمولین و غیر مشمولین آن طبق قوانین سالانه مشخص می‌شود.

مالیات در مورد خانه‌های خالی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

قبل از بررسی نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی باید با مفهوم خانه‌های خالی مشمول مالیات آشنا باشید. شاید تصور کنید که هر خانه خالی از سکنه ملزم به پرداخت مالیات اما در واقع اینطور نیست. برای اینکه یک خانه خالی مشمول پرداخت مالیات باشد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • جمعیت شهری که خانه در آن قرار دارد بیش از 100 هزار نفر باشد.
  • محل سکونت مالک جای دیگری باشد.
  • از گواهی پایان کار خانه 12-18 ماه بسته به شخصی یا انبوه سازی بودن آن گذشته باشد.
  • حداقل 4 ماه از ثبت سند خانه گذشته باشد.
  • خانه در اجاره نباشد.
  • مستاجر خانه اقامتگاه دیگری داشته باشد.
  • ملک برای اجاره یا فروش جایی در اداره‌های املاک ثبت نشده باشد.
  • ملک وقف نشده باشد.
  • ملک در دعوای ارثی نباشد.

طبق شرایط بالا در صورتی که ملک به عنوان خانه خالی مشمول پرداخت مالیات باشد، ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود. نحوه محاسبه مالیات خانه خالی براساس زمان خالی بودن ملک، تعداد املاک خالی یک مالک، ارزش مادی ملک و… متفاوت است. مبلغ مالیات برای مالکینی که 1-5 خانه دارند، به صورت زیر است:

  • سال اول خالی بودن: 6 برابر ارزش اجاره ملک
  • سال دوم: 12 برابر جدیدترین مبلغ اجاره ملک
  • سال سوم: 18 برابر ارزش اجاره ملک

مبلغ مالیات برای مالکینی که بیش از 5 خانه دارند نیز عبارتند از:

  • سال اول: 12 برابر مجموع اجاره املاک
  • سال دوم: 24 برابر
  • سال سوم: 36 برابر

دولت از چه روش‌هایی برای شناسایی خانه‌های خالی استفاده می‌کند؟

روش‌های تشخیص خانه‌های خالی توسط دولت متفاوت است. در حالت کلی همه مالکین باید وضعیت املاک خود را در سازمان اطلاعات املاک و اسکان کشور ثبت کنند. از این طریق دولت می‌تواند وضعیت املاک به نام یک فرد را مشخص کرده و داشتن یا نداشتن مستاجر یا ساکنین در آن ملک را بررسی کند.

همچنین همه ساله سازمان املاک و مستغلات پیامکی مبنی بر درخواست شفاف سازی وضعیت املاک را برای مالکین ارسال می‌کند تا بعد از دریافت آن فرد وضعیت سکونت یا عدم سکونت در ملک خود را مشخص کند. تمام افرادی که این پیامک را دریافت می‌کنند ظرف 2 ماه باید وضعیت خانه‌ای که در سامانه ثبت شده و املاک جدید خود را مشخص کنند، در غیر این صورت ملک معادل خانه خالی محسوب می‌شود و حتی اگر فردی در آن سکونت داشته باشد هم ملزم به پرداخت مالیات خواهد بود.

البته در مواردی مانند قطع بودن شماره ثبت شده، عدم دسترسی به مدارک و به طور کل دلایل مواجه این امکان وجود دارد که بعد از تعیین جریمه و مالیات، به این موضوع اعتراض کرد تا در صورت بررسی، ملک معاف از پرداخت مالیات شود.

Subscribe
Notify of
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
پیمان رسولی | بنیان گذار مجموعه اموزش حسابداری (حسابدارشو)

داستان یک آرزو

همیشه آرزو داشتم یک منبع آموزشی خیلی قوی و کاربردی برای ورود به بازار کار حسابداری وجود داشته باشه تا فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور خیلی ساده و تکنیکال دغدغه نبود مهارت و تجربه رو در خودشون از بین ببرند و ترس و استرسشون تبدیل به اعتماد به نفسشون بشه .... آن آرزو اکنون "حسابدار موفق" نام دارد.

پیمان رسولی / بنیان گذار حسابدار موفق